The Оrigin and Development of Baptism

The Оrigin and Development of Baptism

ნათლობის წარმოშობა და განვითარება 

ნათლობის წარმოშობა და განვითარება 

პირველი რუსი ბაპტისტი ნიკიტა ვორონინი 1867 წელს თბილისში მოინათლა

თბილისი ითვლება რუსული ნათლობის სამშობლოდ . აქ იყო 1867 წელს, როდესაც გერმანელმა ბაპტისტმა M.K. Kalveit- მა, რომელიც 1863 წელს გადავიდა კავკასიაში, ნათლობა მისცა ბაპტისტური წესით ნიკიტა ვორონინს . ვორონინი გახდა პირველი რუსი ბაპტისტი და მისი ნათლობის დღედ ითვლება რუსულ-უკრაინული ბაპტისტური მოძრაობის დაარსების თარიღი [5] . მალე თბილისში შეიქმნა ბაპტისტური საზოგადოება, რომელიც ძირითადად რუსი მოლოკანებისაგან შედგებოდა . საზოგადოება იყო რუსეთის იმპერიის სამხრეთით ნათლობის გავრცელების ერთ-ერთი თვალსაჩინო ცენტრი.

ა.ზ. ხუციშვილი ითვლება პირველ ქართველად მონათლულ ბაპტისტური წესით; მისი ნათლობა მოხდა 1912 წელს თბილისში. 1919 წლიდან ქართველთა საღმრთო მსახურება ტარდებოდა თბილისის ბაპტისტურ თემში [6] . ამის შემდეგ თბილისში შეიქმნა სომხური (1926) და ოსური (1966) ბაპტისტური თემები [7] [8] . საბჭოთა პერიოდში რეგიონში ასევე გაჩნდა «არარეგისტრირებული ბაპტისტების» თემები .

The first Russian Baptist Nikita Voronin was baptized in Tbilisi in 1867.

Tbilisi is considered the birthplace of Russian Baptism . It was here in 1867 that the German Baptist M.K.Kalveit, who moved to the Caucasus in 1863, gave baptism according to the Baptist rite to Nikita Voronin . Voronin became the first Russian Baptist, and the day of his baptism is considered to be the date of the founding of the Russian-Ukrainian Baptist movement [5] . Soon, a Baptist community was formed in Tbilisi, which consisted mainly of Russian Molokans . The community was one of the prominent centers for the spread of Baptism in the south of the Russian Empire.

A.Z. Khutsishvili is considered the first Georgian baptized according to the Baptist rite; his baptism took place in 1912 in Tbilisi. Since 1919, services for Georgians have been held at the Tbilisi Baptist community [6] . Subsequently, the Armenian (1926) and Ossetian (1966) Baptist communities were formed in Tbilisi [7] [8] . In Soviet times, communities of “unregistered Baptists” also emerged on the territory of the region .